Fortsätt till huvudinnehåll

Alchemistry och namnfunderingar

Det är samma visa varje torsdag kväll, energin är helt slut. Jag känner mig som en urvriden trasa och kan inte riktigt ta mig för något vettigt. Står och stirrar in i kylskåpet för att kreera en god middag men konstaterar mest att det är dags för storhandling. Visst är det fredag imorgon? *håller tummarna*

#229 Alchemistry dress i färgen almost black stl 3
#474 Mulholland alpaca coat i färgen almost black stl 3
Dagens outfit fick bli den vackra Alchemistry dress som hängt allt för länge i min garderob oanvänd. Det är faktiskt sant, jag röck lös lappen från affären nu i morse. Skäms på mig men den som spar han har ;-) Detta är faktiskt en riktigt bra jobbklänning har jag insett och med den sköna Mulholland alpaca coat utanpå behöver jag inte frysa heller trots bomullsklänning mitt i vintern.

Jag funderar lite hur namnet kom till, kan ni se någon koppling mellan denna fint broderade klänning och Alchemistry? Försökte Googla på vad ordet betyder men blev inte klokare av det. Vet ni?

Kommentarer

  1. åååh älskar denna klänning, så fiiin och du är vacker som en dag i den. Vill att en ska flytta in här hos mig oxå och undrar över storleken? Är den stor el liten för att vara en 3:a? Den bästa översättningen står Webster för: Miraculous power of transmuting something common into something precious! Me <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :-) Vilken vacker översättning...

      Jag tycker att klänningen är normal i storlek, dock är den inte rymlig över bysten. Jag har liten byst och 3an sitter verkligen precis på mig där, på gränsen till liten.

      Hoppas du hittar din klänning för modellen är verkligen användbar!

      Radera
    2. Tack för svar, då skall jag leta efter en 4:a. Boken Alkemisten av Paulo Coelho, är lika underbar som klänningen. Läs om du har tid och lust! Rekommenderas varmt!

      Radera
  2. Precis. Alkemi är förvandling från ett stadium till ett annat. Du glimmar helt enkelt som guld i den eftersom det är det det handlar om. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Odd Molly har verkligen en förmåga att sätta ovanliga namn på sina plagg men detta verkar ju ha en baktanke. Underbart :-)

      Tack <3

      Radera
    2. Ja, visst har de. Alkemin däremot är en gammal gammal "vetenskap" som jag alltid fascinerats oerhört av. Kram

      Radera
  3. Vad vacker den är som vardagsklänning med en kofta och stövlar till. Visst är det njutbart med OM:s finaste sidenklänningar, men faktum är att jag faktiskt mest gillar de plagg man kan kombinera lite mer oväntat och "klä ner" till vardags. Så denna klänning fick liksom en ny sida för mig när du visar upp den på detta sätt. Tack för din härliga inspiration. Hoppas din kraft och energi återvänder snart. Det där med vardagsmat är ingen direkt höjdare tycker jag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sara Mia, nu har jag fått en liten sovstund i soffan och känner mig genast piggare :-)
      Visst är det trevligt med de plagg som kan kläs upp och kläs ner, de är ju betydligt mer användbara. Visst har jag många sidenklänningar också men de hänger mest i garderoben :-(

      Tack <3

      Radera
  4. Alkemisten är en bok av Paolo Coelho som handlar om att följa sina drömmar. Ett koncept helt i OM's linje. Fin klänning som jag för mitt liv inte kan förstå hur du har kunnat glömma i garderoben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Sahra, det finns fler nya bortglömda klänningar i min stora garderob ;-) Tids nog ska alla användas!

      Oj, är det en bok också. Jag googlade och fick veta att det var titeln på ett hårdrocksalbum hihi.

      KRAM

      Radera
  5. Du är jättefin i klänningen. :)

    Om jag inte minns fel så kallades någon som försökte omvandla oädla metaller till guld för alkemist och det stämmer ju med det ovan skrivit :)

    kram
    /Vivvi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3 Oj vilken koll jag har på den här klänningens namn nu :-)

      KRAM

      Radera
  6. Fin dagens! Och visst är torsdagkvällarna sega! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skojar du? Jag har redan hunnit slumra en stund i soffan men försöker att uträtta några måsten nu.

      Tack <3

      Radera
  7. Visst är det fredag imorgon :-) Vilken fin dagens, perfekt kombo!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vad snygg du var igår!
    Alchemistryn är underbar! Jag tror nog att jag måste leta reda på en ny. Har ju haft den i tre färgställningar men gillade denna svarta bäst. Tyvärr blev den för stor och såldes.

    Igår hämtade jag ut en underbar klänning som jag tidigare ägt i tre färger men jag har aldrig förlika mig med passformen. Men NU!!!! Ny färg och storlek 2 så känns det TOPPEN!'

    Hoppas att din fredag på jobbet springer iväg riktigt snabbt och att helgen passerar i slow motion :-)

    KRAMAR

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Odd Molly rea på nätet

Det är verkligen REAtider nu och jag kan inte låta bli att klicka runt bland webshopparna och kolla priser. Själv har jag intalat mig att inget ska inhandlas med mindre än 50% rea, haha, får se hur det går med det. Än så länge har jag hållit mitt löfte iallafall :-) Ikväll passade jag på att göra en lista med de webshoppar som säljer Odd Molly i Sverige. Delar med mig av den nedan och har jag missat någon bra shop får ni gärna tipsa mig ;-) Odd Molly Boutique Online , NU 50% rea Country Dreams , 60% rea Tintinstyle , 50-70% rea Nelly , 50% rea på delar av sommarkollektionen Zoovillage , 20-50% rea FOLK Malmö , 30-40% rea Milk and Honey , 50% rea Minzo , 50% rea Best of brands , 30% rea Elin Maria , 30% rea Wakakuu , 30-50% rea Cenino , rea på några enstaka plagg Lava store , 30% på äldre plagg Nantucket , ingen rea ännu MillaMi , ingen rea ännu Shoppat något?...

Mollywood

Igår kväll var jag tillsammans med ett antal andra bloggtjejer på möte hos Odd Molly i Gamla stan Stockholm. Den främsta anledningen var väl egentligen att ses och öppna upp en dialog oss emellan men vi hade också med oss ett antal frågor som vi gärna ville ha svar på. Det blev ett trevligt samtal på ca 1,5 timmar och tiden gick fort vill jag lova. Vill ni läsa de svar vi fick har Odd Mollyholic sammanfattat det väldigt bra på sin blogg. Jag körde ett lila tema igår. Även gubbarna på mitt kontor vaknade och tyckte jag var "galant" haha de är ju fr roliga. Tunikan #411 Ruffle sleeve tunic ”superanonymous” kommer från kollektionen Burn baby burn  sommaren 2007. Koftan är #201 Kettle cardigan och under har jag #746 Dolce skirt , båda i färgen lite lilac.  Den här tunikan är så söt och förtjänar egentligen att bäras utan kofta men jag var faktiskt riktigt nöjd med Kettle kombinationen. Tänk att den lila nyansen från 3 olika kollektioner passar så bra ihop. Vill säga TAC

Piedistal på loppis

Vilket skitväder, från sommar till höst på en natt stämmer verkligen detta år. Vad hände? Vi var inte alls beredda, pool och solstolar i trädgården stod som förstenade när regnet drog in och löven började falla. Så var det med det, sommaren ÄR kort. Kom tillbaka! Jag försöker att hålla kvar tanken vid de varma sommarveckorna. Envist använda kjol utan strumpbyxor, sandaler och solpuder för att slippa inta höstskrud för tidigt. Vintern är lång vet ni... Från sommarveckorna har jag flera fina loppisminnen som nu flyttat in och hittat sin plats här hemma. Bland dessa finns en gammal piedistal med marmorbänkar som jag snabbt förälskade mig i där den stod i en ladugård. Den skulle med mig hem. Matchar finfint med marmorgolvet i hallen och ska nog få en blomma på sig eller som nu ett litet block för kom-ihåg. Egentligen är benen mycket mer guldiga men kameran ville inte återge detta i bild. Det finns skavanker här och där precis som det är på möbler som varit med en tid men jag ty