Fortsätt till huvudinnehåll

Namngivning och Breeze dress

Idag har vi haft namngivningsceremoni på schemat för makens systerdotter. Det var en mycket enkel föreställning och personligen tycker jag inte det kan jämföras med det traditionella dopet i kyrkan som är betydligt mer högtidligt. Detta blev ju ändå ett tillfälle för släkten att träffas och ha trevligt och namnet hade barnet redan fått hos Skatteverket ;-)

Dagen började mulet så jag valde att inviga en riktig sommarklänning från Chill Norway som jag spanat efter länge. Modellen heter Breeze dress och jag hittade den hos en liten butik efter tips från en mollyvän. Jag var övertygad om att den skulle vara för liten i stl L som fanns kvar i lager men glädjen var stor vid första provning och klänningen passade perfekt! Vad jag hört är den något liten i överdelen men det passar alltid mig bra :-)

 Underklänning "Maggie" i vitt från Provrummet.

Redan vid lunchtid hade molnen dragit undan och vi hade gassande sol +26,5 grader resten av dagen. Hälften av gästerna tog ett dopp efter lunchen för att svalka sig. Jag kan lova att jag INTE hade rosa Foppatofflor på mig till klänningen på dopet men jag vadade ut till stenen och därför har jag de på.

Imorgon är det stadsloppis som står på schemat. Det brukar alltid vara en rolig aktivitet mitt i sommaren och folk går man ur huse för att delta och sälja sina saker. En hel del turister brukar också lyckas leta sig dit.

Kommentarer

  1. Ja det är väl skatteverket som godkänner oavsett dop eller ej?

    Tycker namngivningar kan vara nog så fina + man slipper alla prästens böner o religiösa tramserier, men det är ju jag det... och huvudsaken är ju att alla får träffas o beundra underverket!

    Den klänningen är så fin!

    SvaraRadera
  2. Klart att en namngivningscermoni kan göras lika vacker och högtidlig som ett dop om man vill! Personligen tycker jag att det känns lite krystat med en cermoni och har istället valt att bara ha ett kalas för våra nyfödda så att alla kan få träffa bebisen.

    Självklart förstår jag att man som praktiserande kristen döper sitt barn, men är man inte det tycker jag att det är lika konstigt att döpa barnet som det vore att skriva in det hos Jehovas vittnen eller ett muslimskt samfund.

    Jag har en kompis som faktiskt sade rakt ut att de döpte barnet för att de ville ha en cermoni där barnet verkligen fick sitt namn. De hade uppernbarligen inte fattat att prästen sade "jag döper dig xxx" och inte "jag döper dig till xxx".

    Vilka härliga garderober du har fått! Underbart med så mycket utrymme!

    SvaraRadera
  3. Oj det var verkligen inte meningen att dagens inlägg skulle ifrågasätta någon eller kritisera namngivning utan endast min högst personliga åsikt!

    Självklart är det upp till varje förälder att bestämma om det är dop eller namngivning eller kanske en fest man gäller för att presentera sitt barn för släkt och vänner.

    Jag hoppas att ni kan acceptera att det jag skriver är MIN åsikt och mina val, alla är vi olika.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej
    Det är ju klart jag förstod det, jag bara reflekterade hur jag tycker...

    Ha det bra i din fina klänning.

    SvaraRadera
  5. Grattis till Breeze Dressen!
    Den sitter perfekt på dig!
    Jag var på Freeport i dag och hittade en riktig godbit som jag letat efter i över tre år :-) Jag vet att du också letar efter denna och frågade om de hade fler i storlek 3, tyvärr hade de inte det utan bara 4:or.

    Jag står på din sidan i dopfrågan :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Vad fint Breeze sitter på dig!
    Föredrar också dop av alla aspekter;)
    kram!
    (stavar som en kratta idag, därav ny kommentar..)

    SvaraRadera
  8. Finaste du!!! VA FIN DU VAR I DIN CHILL NORWAY klänning! Kul at du fick tag i den till slut.
    En helt annan fråga, var kommer loppisen att vara? Är lite sugen på at ta mig dit.
    KRAM!!

    SvaraRadera
  9. Breezedressen passade fint ihop med havet!!!!

    Vi var ju på begravning igår och det blev ett fin avsked och en dag fylld med tankar och minnen, menockså trevlig samvaro!

    Jag personligen tror att det är oerhört viktigt att vi behåller vissa ceremonier i livet. Visst kan man ju ordna namngivningsceremonier på ett högtidligt sätt, men jagvhåller med dig om att det är svår att få samma "tyngd" i detta som ett dop i kyrkan. Jag hållercfaktiskt inte heller med om att dopet i kyrkan bara har en religiös innebörd, det handlar lika mycket om tradition, identitet, historiaoch kulturella rötter. Så tycker jag, andra får tycka vad de vill!

    Idag är det svårt att fokusera tycker jag. Tragedin i Norge gör att det är svårt att ta tag i vardagliga bestyr...

    Hoppas ni får en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det framgick klart och tydligt att det var din personliga åsikt och jag tyckte inte att det kunde ses som kritik mot någon.

    Men det är ett intressant ämne att fundera kring, tycker jag.

    För mig är det liksom otänkbart att döpa mitt barn hur fin cermonin än är eftersom jag inte skulle kunna svara ja på frågan om jag vill att barnet ska ingå i församlingen och fostras i den kristna tron. Men visst är mycket med kyrkan och kristendomen fint. Inte minst många psalmer och kyrkobyggnader.

    SvaraRadera
  11. Grattis till huset, har jag sagt det förut så gör jag det igen. :-Kul med dop, oavsett hur det går tillväga!

    KRAM!

    SvaraRadera
  12. Tack! Breeze dress blev direkt en favorit så jag är väldigt glad att jag vågade beställa den i L.

    Ang dop/namngivning så förstår jag att åsikterna här är vitt skilda så jag kommer inte att kommentera det vidare. Jag är inte uttalad kristen men tycker det är mycket viktigt att hålla liv i traditioner så denna typ av ceremonier är viktiga för mig.

    Mollyholic: Loppisen igår var i Piteå där vi befinner oss på semester.

    KRAM till er

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Odd Molly rea på nätet

Det är verkligen REAtider nu och jag kan inte låta bli att klicka runt bland webshopparna och kolla priser. Själv har jag intalat mig att inget ska inhandlas med mindre än 50% rea, haha, får se hur det går med det. Än så länge har jag hållit mitt löfte iallafall :-) Ikväll passade jag på att göra en lista med de webshoppar som säljer Odd Molly i Sverige. Delar med mig av den nedan och har jag missat någon bra shop får ni gärna tipsa mig ;-) Odd Molly Boutique Online , NU 50% rea Country Dreams , 60% rea Tintinstyle , 50-70% rea Nelly , 50% rea på delar av sommarkollektionen Zoovillage , 20-50% rea FOLK Malmö , 30-40% rea Milk and Honey , 50% rea Minzo , 50% rea Best of brands , 30% rea Elin Maria , 30% rea Wakakuu , 30-50% rea Cenino , rea på några enstaka plagg Lava store , 30% på äldre plagg Nantucket , ingen rea ännu MillaMi , ingen rea ännu Shoppat något?...

Mollywood

Igår kväll var jag tillsammans med ett antal andra bloggtjejer på möte hos Odd Molly i Gamla stan Stockholm. Den främsta anledningen var väl egentligen att ses och öppna upp en dialog oss emellan men vi hade också med oss ett antal frågor som vi gärna ville ha svar på. Det blev ett trevligt samtal på ca 1,5 timmar och tiden gick fort vill jag lova. Vill ni läsa de svar vi fick har Odd Mollyholic sammanfattat det väldigt bra på sin blogg. Jag körde ett lila tema igår. Även gubbarna på mitt kontor vaknade och tyckte jag var "galant" haha de är ju fr roliga. Tunikan #411 Ruffle sleeve tunic ”superanonymous” kommer från kollektionen Burn baby burn  sommaren 2007. Koftan är #201 Kettle cardigan och under har jag #746 Dolce skirt , båda i färgen lite lilac.  Den här tunikan är så söt och förtjänar egentligen att bäras utan kofta men jag var faktiskt riktigt nöjd med Kettle kombinationen. Tänk att den lila nyansen från 3 olika kollektioner passar så bra ihop. Vill säga TAC

Piedistal på loppis

Vilket skitväder, från sommar till höst på en natt stämmer verkligen detta år. Vad hände? Vi var inte alls beredda, pool och solstolar i trädgården stod som förstenade när regnet drog in och löven började falla. Så var det med det, sommaren ÄR kort. Kom tillbaka! Jag försöker att hålla kvar tanken vid de varma sommarveckorna. Envist använda kjol utan strumpbyxor, sandaler och solpuder för att slippa inta höstskrud för tidigt. Vintern är lång vet ni... Från sommarveckorna har jag flera fina loppisminnen som nu flyttat in och hittat sin plats här hemma. Bland dessa finns en gammal piedistal med marmorbänkar som jag snabbt förälskade mig i där den stod i en ladugård. Den skulle med mig hem. Matchar finfint med marmorgolvet i hallen och ska nog få en blomma på sig eller som nu ett litet block för kom-ihåg. Egentligen är benen mycket mer guldiga men kameran ville inte återge detta i bild. Det finns skavanker här och där precis som det är på möbler som varit med en tid men jag ty