Fortsätt till huvudinnehåll

Storleksbekymmer med x-stitch

Idag välkomnar jag en ny medlem i x-stitch familjen som bor hemma hos mig. Det är en klassiker från kollektionen Living Tenfold hösten 2007. Denna gång har jag köpt stl 3 för mina nuvarande börjar bli aningens rymliga i storleken. Det som förvånar mig är att denna sitter totalt annorlunda. Självklart var jag tvungen att göra en liten utredning på detta...

#390A 4 continent x-stitch dress

Här har jag lagt den grå x-stitch i stl 3 ovanpå min mörkblå x-stitch i stl 4. Ärmarna är exakt lika långa och som ni ser på nästa bild skiljer det bara 2-3 cm på längden. Det som däremot skiljer 5 cm är placeringen av det breda mittenpartiet med brodyren. Har ni också märkt detta? Jag behöver stl 3 för att jag blivit smalare runt midjan men inte har min byst flyttat 5 cm uppåt för det (tyvärr). Helt plötsligt sitter det trånga partiet nästan halvt över min byst och det är inte snyggt. Undrar om det kan vara något speciellt med just detta exemplar eller om det generellt skiljer 5 cm mellan storlekarna 3 och 4...


Superfina färger på denna modell med rosa brodyr :-)

Idag anlände det också ett fint litet paket från stora landet i väst. Något mycket fint kan jag lova som jag ska titta på hela kvällen :-)


Kommentarer

  1. Det är precis därför jag ALDRIG har köpt någon sådan tunika!! Jag tycker de är jätte fina men,... dels ser jag gravid ut och sen kommer det breda bandet mitt på brösten och jag blir platt-bröstad!! Inte snyggt!!

    Men så det finns alltså x-stitchar som har bandet under bysten... Hm?? Intressant....

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Vad fin din nya stitch är!
    Jag swappade ju nyligen min blåa 4:a från Living Tenfold mot en likadan 3:a och efter att ha provat den så kan skillnaden du visar på stämma för jag upplevde att broderiet satt mycket högre upp på denna.

    Nu blir jag nyfiken på innehållet i paketet :-)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Ohhhh så nyfiken jag blir!
    Tråkigt att den inte passade :( Förstår ju RAKT INTE! hur de tänkte när de gjorde måtten för den? KRAM!

    SvaraRadera
  4. Ljuvlig färg!!! men vet du jag har ju en enda x-stitch (min första molly) och der är just den marinblå från Living tenfold i strl 3. Och jag älskar den som man bara kan älska ett förstaplagg men jag trivs ju inte riktigt i den, just för att den liksom trycker till brösten på ett skumt sätt!
    Vad är det i kuvertet då?? Nåt förbokat eller nåt helt annat????
    Kram

    SvaraRadera
  5. Känner igen problemet! Jag försökte med X-stitch i både stl 1 och 2. 2:an såg jag gravid ut i och 1:an hamnade över bysten. Kände mig verkligen inte bekväm.

    Synd på ett så vackert plagg.

    SvaraRadera
  6. MollyB: Alla x-stitch jag har är i stl 4 och på dem hamnar bandet under min byst. Dessa måste såklart bero på hur lång rygg man har och var bysten sitter men de passar perfekt. Blev helt annorlunda med stl 3!!

    A-K: Tack! Paketet ska snart avslöjas ;-)

    Sanni: Ja inte har de mätt på mig iallafall ;-)

    Nena: Alla verkar ha samma problem med x-stitch. Paketet är en goding från vinterkollektionen och givetvis köpt på rea :-) Här förbokas ingenting!!

    KRAM

    SvaraRadera
  7. En av anledningarna till att jag velar om att köpa eller inte köpa en x-stitch. Nu ser jag att jag ska hoppa det helt klart. Så synd!!!
    Otroligt fin är den iaf och jag blir ju grymt nyfiken på vad som finns i härliga paketet.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Visst är det skillnad på storlekarna på x-stitcharna, det har jag också märkt. Trist!
    Jag väntar på paket från det stora landet i väst jag med:) Kram

    SvaraRadera
  9. Nu har jag sovit på saken och kommit på vad det är i paketet :-)

    Kram och ha en riktigt fin dag!

    SvaraRadera
  10. Ja men det är ju just därför som ingen bor hos mig!! Tycker placeringen på bandet är urbota dumt..
    Har födelsedag o fått bl.a en mycket mycket fin Molly som jag aldrig trodde skulle hamna hos mig. Svävar på små moln..överlycklig!
    Spännande med ditt paket!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Bättre sent än....
    Läser ikapp lite.
    Jasg har tre stycken stichar, samtliga i storlek 3 älskar dem alla. MEN jag har faktiskt lite svårt att förlika mig med att bandet på dem sitter över bysten och plattar till på ett mindre smickrande sätt.
    För visst är det så att storleken på kläderna inte spelar någon roll utan det är hur de sitter som räknas.
    Tror att det är ganska många som stirrar sig blinda påvad det står för siffror i nacken...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Odd Molly rea på nätet

Det är verkligen REAtider nu och jag kan inte låta bli att klicka runt bland webshopparna och kolla priser. Själv har jag intalat mig att inget ska inhandlas med mindre än 50% rea, haha, får se hur det går med det. Än så länge har jag hållit mitt löfte iallafall :-) Ikväll passade jag på att göra en lista med de webshoppar som säljer Odd Molly i Sverige. Delar med mig av den nedan och har jag missat någon bra shop får ni gärna tipsa mig ;-) Odd Molly Boutique Online , NU 50% rea Country Dreams , 60% rea Tintinstyle , 50-70% rea Nelly , 50% rea på delar av sommarkollektionen Zoovillage , 20-50% rea FOLK Malmö , 30-40% rea Milk and Honey , 50% rea Minzo , 50% rea Best of brands , 30% rea Elin Maria , 30% rea Wakakuu , 30-50% rea Cenino , rea på några enstaka plagg Lava store , 30% på äldre plagg Nantucket , ingen rea ännu MillaMi , ingen rea ännu Shoppat något?...

Mollywood

Igår kväll var jag tillsammans med ett antal andra bloggtjejer på möte hos Odd Molly i Gamla stan Stockholm. Den främsta anledningen var väl egentligen att ses och öppna upp en dialog oss emellan men vi hade också med oss ett antal frågor som vi gärna ville ha svar på. Det blev ett trevligt samtal på ca 1,5 timmar och tiden gick fort vill jag lova. Vill ni läsa de svar vi fick har Odd Mollyholic sammanfattat det väldigt bra på sin blogg. Jag körde ett lila tema igår. Även gubbarna på mitt kontor vaknade och tyckte jag var "galant" haha de är ju fr roliga. Tunikan #411 Ruffle sleeve tunic ”superanonymous” kommer från kollektionen Burn baby burn  sommaren 2007. Koftan är #201 Kettle cardigan och under har jag #746 Dolce skirt , båda i färgen lite lilac.  Den här tunikan är så söt och förtjänar egentligen att bäras utan kofta men jag var faktiskt riktigt nöjd med Kettle kombinationen. Tänk att den lila nyansen från 3 olika kollektioner passar så bra ihop. Vill säga TAC

Piedistal på loppis

Vilket skitväder, från sommar till höst på en natt stämmer verkligen detta år. Vad hände? Vi var inte alls beredda, pool och solstolar i trädgården stod som förstenade när regnet drog in och löven började falla. Så var det med det, sommaren ÄR kort. Kom tillbaka! Jag försöker att hålla kvar tanken vid de varma sommarveckorna. Envist använda kjol utan strumpbyxor, sandaler och solpuder för att slippa inta höstskrud för tidigt. Vintern är lång vet ni... Från sommarveckorna har jag flera fina loppisminnen som nu flyttat in och hittat sin plats här hemma. Bland dessa finns en gammal piedistal med marmorbänkar som jag snabbt förälskade mig i där den stod i en ladugård. Den skulle med mig hem. Matchar finfint med marmorgolvet i hallen och ska nog få en blomma på sig eller som nu ett litet block för kom-ihåg. Egentligen är benen mycket mer guldiga men kameran ville inte återge detta i bild. Det finns skavanker här och där precis som det är på möbler som varit med en tid men jag ty