Fortsätt till huvudinnehåll

Träskoguide

När jag var liten på 70-talet sprang alla barn omkring i träskor. Jag förstår inte hur vi klarade det utan att vricka fötterna. Sedan dess har träskorna varit försvunna eller kanske inte så populära fram tills för ett par år sedan och nu i sommar verkar marknaden för träskor formligen explodera. Jag köpte mina första älskade träskor förra sommaren och då fanns endast ett par fabrikat att välja på. Nu är jag åter på jakt efter ett par och insåg snabbt att utbudet har växt. Därför bestämde jag mig för att kartlägga vad som finns på marknaden så här kommer en liten träskoguide :-)

Swedisk Hasbeens - mina personliga favoriter. Flera modeller och många färger att välja mellan. Otroligt sköna och välarbetade skor som funkar till allt. Klacken finns i fyra olika höjder så det är bara att välja hur nära himlen man vill komma.

Åsa Westerlund - There Goes The Neighbourhood. Fantastiska träskor som mer liknar små konstverk. Alla skor är  handmålade i Dalarna med traditionell kurbits-målning. Skona är unika och ingen liknar den andra. De säljs på butiker runt om i landet men tyvärr inte någon webshop.

Calou - söta som socker! Med inspiration från den nordiska träsko traditionen har Calou skapat en ny typ av träskor som kombinerar folklore och trend. Varje sko är unik, designad och tillverkad för hand i Sverige. Sulan är mjuk och fjädrande pga sitt PU-material (polyuretan).

Knulp - en klassiker som tillverkat träskor och sandaler sedan 79-talet i vegetabilgarvat läder. Fina och fotriktiga skor som funkar i alla väder. Kanske inte lika trendiga men söker du en klassisk modell är dessa ett mycket bra val. Butik finns på Kungsgatan i Stockholm.

Inga of Sweden - du ska kunna vara fin utan att lida pin oavsett ålder! Det är Ingas budskap med sina 4 olika söta modeller i olika färger och stilar. Även här är själva skon tillverkad i en kombination av trä och syntetmaterial, remmar av läder. De rosa på bilden är mina personliga favoriter, söta som socker.

Tizzla - Coola träskor, romantiska träskor men också väldigt sköna träskor! Efter tips från trevlig läsare har jag fått vetskap om ännu en träsko tillverkare nämligen Tizzla baserad i Eskilstuna. De tillverkar handgjorda träskor för er som har höga krav och egen stil. Alla modeller går att köpa via hemsidan.

Vilka träskor väljer du? Har du någon personlig favorit i år?

Kommentarer

  1. Calou är mina favoriter, hitills har jag införskaffat tre par :-)
    Svarta, röda och blåa.
    Nu i veckan fick jag hem ett par Swedish Hasbeens, men de var lite trånga så dem får jag nog lämna in på utlästning.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad kul med en guide!!! Vet du var man kan köpa dom rosa inga of sweden? Dom gillar jag jättemycket! KRAM

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag blev så glad när Hasbeens för några år sendök upp för träskor var nr1 när jag var liten. Bästa vårtecknet var när man for till Skohallen och införskaffade träskor och nätskor.
    Glad i hågen köpte jag ett par Moheda förra sommaren men kärleken verkar ha svalnat för min del. De är så snygga, alla träskor på marknaden, men det blir inte hundra på mig längre......
    Trist!!

    SvaraRadera
  4. Jag har 3 par Calou som jag gillar. Ett par verkar dock lite trånga så de får säljas. Swedish Hasbeens är skitsnygga men för smala för mina breda, vristhöga fötter tyvärr. Inga av Sweden har jag inte testat. Än...

    kram

    SvaraRadera
  5. De är jättesöta allihopa! Jag kan tipsa om ytterligare ett svenskt märke som gör toppenfina och ursöta träskor, nämligen Tizzla som görs i Eskilstuna

    SvaraRadera
  6. A-K: Jag tror faktiskt att Swedish Hasbeens är rätt smala och trånga eftersom de passar utmärkt på mina supersmala fötter.

    Dr Molly: Det fanns en lång lista med återförsäljare på deras hemsida så kolla om du får napp där. Annars vet jag att Molly Dolly handlade precis dom någonstans på nätet.

    Mags: Tack för tipset! Självklart uppdaterar jag genast min träskoguide.

    SvaraRadera
  7. Förra sommaren köpte jag ett par vita träskor från Inga from Sweden,
    jättesköna. Funderar på att köpa ett par träskor till, väljer mellarn Calou eller Inga from Sweden.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Har köpt ett par från Moheda som har lite högre klack, jätte fina och sköna.
    Påminner mycket om Swedish Hasbeens sky high men kostade bara 599:- så rena rånet.

    SvaraRadera
  9. Jag är storfantast av Calou, har åtta par i olika färger och modeller. Äger ett par Swedish Hasbeens och i morse klickade jag hem ett par till! De är ursnygga, men priset är ju det dubbla om man jämför med t ex Calou...Roligt att se en guide så här :)

    SvaraRadera
  10. Jag har ett par jättefina träskor från KNULP ;-) Finns i svart och brunröd <3

    SvaraRadera
  11. Hej Hej! Kan någon av er här inne hjälpa en vilsen själ omkring vilket märke/modell jag ska välja om jag har väldigt breda fötter? Tack på förhand!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Odd Molly rea på nätet

Det är verkligen REAtider nu och jag kan inte låta bli att klicka runt bland webshopparna och kolla priser. Själv har jag intalat mig att inget ska inhandlas med mindre än 50% rea, haha, får se hur det går med det. Än så länge har jag hållit mitt löfte iallafall :-) Ikväll passade jag på att göra en lista med de webshoppar som säljer Odd Molly i Sverige. Delar med mig av den nedan och har jag missat någon bra shop får ni gärna tipsa mig ;-) Odd Molly Boutique Online , NU 50% rea Country Dreams , 60% rea Tintinstyle , 50-70% rea Nelly , 50% rea på delar av sommarkollektionen Zoovillage , 20-50% rea FOLK Malmö , 30-40% rea Milk and Honey , 50% rea Minzo , 50% rea Best of brands , 30% rea Elin Maria , 30% rea Wakakuu , 30-50% rea Cenino , rea på några enstaka plagg Lava store , 30% på äldre plagg Nantucket , ingen rea ännu MillaMi , ingen rea ännu Shoppat något?...

Mollywood

Igår kväll var jag tillsammans med ett antal andra bloggtjejer på möte hos Odd Molly i Gamla stan Stockholm. Den främsta anledningen var väl egentligen att ses och öppna upp en dialog oss emellan men vi hade också med oss ett antal frågor som vi gärna ville ha svar på. Det blev ett trevligt samtal på ca 1,5 timmar och tiden gick fort vill jag lova. Vill ni läsa de svar vi fick har Odd Mollyholic sammanfattat det väldigt bra på sin blogg. Jag körde ett lila tema igår. Även gubbarna på mitt kontor vaknade och tyckte jag var "galant" haha de är ju fr roliga. Tunikan #411 Ruffle sleeve tunic ”superanonymous” kommer från kollektionen Burn baby burn  sommaren 2007. Koftan är #201 Kettle cardigan och under har jag #746 Dolce skirt , båda i färgen lite lilac.  Den här tunikan är så söt och förtjänar egentligen att bäras utan kofta men jag var faktiskt riktigt nöjd med Kettle kombinationen. Tänk att den lila nyansen från 3 olika kollektioner passar så bra ihop. Vill säga TAC

Piedistal på loppis

Vilket skitväder, från sommar till höst på en natt stämmer verkligen detta år. Vad hände? Vi var inte alls beredda, pool och solstolar i trädgården stod som förstenade när regnet drog in och löven började falla. Så var det med det, sommaren ÄR kort. Kom tillbaka! Jag försöker att hålla kvar tanken vid de varma sommarveckorna. Envist använda kjol utan strumpbyxor, sandaler och solpuder för att slippa inta höstskrud för tidigt. Vintern är lång vet ni... Från sommarveckorna har jag flera fina loppisminnen som nu flyttat in och hittat sin plats här hemma. Bland dessa finns en gammal piedistal med marmorbänkar som jag snabbt förälskade mig i där den stod i en ladugård. Den skulle med mig hem. Matchar finfint med marmorgolvet i hallen och ska nog få en blomma på sig eller som nu ett litet block för kom-ihåg. Egentligen är benen mycket mer guldiga men kameran ville inte återge detta i bild. Det finns skavanker här och där precis som det är på möbler som varit med en tid men jag ty